Good morning Viiiiietnaaaaaam

Åh vad jag älskar den filmen!

God morgon i alla fall. Idag är det en regnig dag som vanligt...kan ju bero på att det är höst nu. Jag tänkte börja dagen med att baka scones till frukost. Det var nog riktigt längesedan. scones med ost och sylt är únderbart gott med te.

Jag har varit duktig idag som startat tvättmaskinen och betalat alla mina räkningar. Nu känner jag mig vuxen..blä




Du behöver:

  • 2 ½ dl vetemjöl
  • 2 ½ dl grahamsmjöl (eller vetemjöl)
  • 2 tsk bakpulver
  • ½ tsk salt
  • 50 g smör eller margarin
  • 2 dl mjölk, naturell yoghurt eller filmjölk

Gör så här:

Sätt ugnen på 250 grader.

Blanda mjöl, bakpulver och salt i en bunke. Skär matfettet i mindre bitar och lägg i mjölblandningen. Finfördela matfettet snabbt med en sked eller fingertopparna. Tillsätt mjölken/yoghurten/filmjölken och rör snabbt ihop till en jämn deg.


Dela degen i 2 delar och tryck med mjölad hand ut på ett bakplåtspapper till runda kakor, ca 15 cm i diameter.


Skåra med kniv i ett kors och nagga med en gaffel.


Grädda mitt i ugnen, 250 grader, i 12 - 15 minuter.




image705

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Blogg listad på Bloggtoppen.se